Ο Ιησούς Χριστός σταυρώθηκε την Παρασκευή; Αν ναι, τότε πως γίνεται να έμεινε τρεις μέρες στον τάφο;
Ερώτηση: Ο Ιησούς Χριστός σταυρώθηκε την Παρασκευή; Αν ναι, τότε πως γίνεται να έμεινε τρεις μέρες στον τάφο;
Απάντηση: Η Αγία Γραφή δεν μας λέει συγκεκριμένα ποια μέρα της εβδομάδας σταυρώθηκε ο Ιησούς. Οι πιο ευρέως διαδεδομένες απόψεις είναι Παρασκευή και Τετάρτη. Μερικοί ωστόσο αρνούμενοι τις δύο αυτές απόψεις, δέχονται την Πέμπτη ως ημέρα σταύρωσης.
Ο Ιησούς είπε όπως διαβάζουμε στο κατά Ματθαίον 12:40 «Όπως δηλαδή ο προφήτης Ιωνάς, ήταν τρεις μέρες και τρεις νύχτες στην κοιλιά του κήτους, έτσι θα είναι κι ο Υιός του Ανθρώπου μέσα στη γη τρεις μέρες και τρεις νύχτες». Όσοι υποστηρίζουν ότι η Παρασκευή είναι η ημέρα της σταύρωσης, το στηρίζουν με το εξής επιχείρημα: Στον πρώτο αιώνα οι Εβραίοι θεωρούσαν ακόμα και ένα μέρος της ημέρας σαν μια ολόκληρη ημέρα. Εφόσον ο Ιησούς ήταν στον τάφο τη μισή μέρα της Παρασκευής, ολόκληρο το Σάββατο και μέρος της Κυριακής, θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι ήταν στον τάφο τρεις μέρες. Ένα από τα κύρια επιχειρήματα για την Παρασκευή βρίσκεται στο κατά Μάρκον 15:42 όπου αναφέρει ότι ο Ιησούς σταυρώθηκε «την παραμονή του Σαββάτου». Αν αυτό ήταν το εβδομαδιαίο Σάββατο (Sabbath), τότε αυτό μας οδηγεί στη θεωρία της σταύρωσης κατά την Παρασκευή. Ένα ακόμα επιχείρημα υπέρ της Παρασκευής βρίσκεται στο κατά Ματθαίον 16:21 και στο κατά Λουκάν 9:22 όπου αναφέρει ότι ο Ιησούς θα ανασταινόταν την τρίτη ημέρα, που σημαίνει ότι δεν ήταν απαραίτητο να μείνει στον τάφο τρεις ολόκληρες μέρες και νύχτες. Εξ’ αιτίας της διαφορετικής ερμηνείας της φράσης «την τρίτη ημέρα», δεν συμφωνούν όλοι με το παραπάνω επιχείρημα. Επιπλέον στο κατά Μάρκον 8:31 διαβάζουμε ότι ο Ιησούς θα ανασταινόταν «μετά από τρεις μέρες.
Η θεωρία της σταύρωσης κατά την Πέμπτη, επεκτείνει την θεωρία της Παρασκευής και υποστηρίζει κυρίως ότι υπάρχουν πάρα πολλά γεγονότα (κάποιοι μετράνε 20) τα οποία έλαβαν χώρα μεταξύ της ταφής του Χριστού και της Κυριακής το πρωί. Πάρα πολλά ώστε να συμβούν στο διάστημα μεταξύ απογεύματος Παρασκευής και Κυριακής πρωί. Τονίζουν ότι είναι απίθανο, ιδιαίτερα όταν η μόνη ολόκληρη μέρα σ’ αυτό το διάστημα είναι το Σάββατο, και μιλάμε για το Ιουδαϊκό Σάββατο (Sabbath). Η προσθήκη μιας ακόμα ημέρας ή δύο, ελαχιστοποιούν το πρόβλημα. Οι υπερασπιστές της θεωρίας της Πέμπτης προβάλουν το εξής επιχείρημα: Ας υποθέσουμε ότι δεν έχεις δει έναν φίλο σου από την Δευτέρα το απόγευμα. Τον συναντάς την Πέμπτη το πρωί και του λες: «Δεν σ’ έχω δει εδώ και τρεις μέρες.» Ακόμα κι αν στην ουσία έχουν περάσει 60 ώρες (2,5 ημέρες). Εάν ο Ιησούς σταυρώθηκε την Πέμπτη, αυτό το παράδειγμα δείχνει πως θα μπορούσαν να θεωρηθούν τρεις ημέρες.
Η άποψη υπέρ της Τετάρτης, υποστηρίζει ότι υπήρχαν δύο Σάββατα εκείνη την εβδομάδα. Το πρώτο άρχιζε το βράδυ μετά τη σταύρωση (κατά Μάρκον 15:42, κατά Λουκάν 23:52-54) και συνέπιπτε με το Εβραϊκό Πάσχα (βλ. Λευιτικό 16:29-31, 23:24-32, 39) όπου ορίζονταν Άγιες μέρες αλλά δεν ήταν απαραίτητα η έβδομη μέρα της εβδομάδος, δηλαδή το Σάββατο. Το δεύτερο Σάββατο εκείνη την εβδομάδα ήταν η κανονική ημέρα του Σαββάτου. Σημειώστε ότι στο κατά Λουκάν 23:56, οι γυναίκες που αγόρασαν τα αρώματα μετά το πρώτο Σάββατο, επέστρεψαν και τα ετοίμασαν και μετά «αναπαύτηκαν το Σάββατο» (κατά Λουκάν 23:56). Το επιχείρημα υποστηρίζει ότι δεν θα μπορούσαν ν’ αγοράσουν τα αρώματα μετά το Σάββατο και να τα ετοιμάσουν πριν το Σάββατο – εκτός εάν υπήρχαν δύο Σάββατα. Με την θεωρία των δύο Σαββάτων εάν ο Χριστός είχε σταυρωθεί την Πέμπτη, τότε το Άγιο Σάββατο (το Εβραϊκό Πάσχα) θα άρχιζε την Πέμπτη με την δύση του ηλίου και θα τελείωνε την Παρασκευή με την δύση του ηλίου- οπότε άρχιζε το κανονικό εβδομαδιαίο Σάββατο. Αγοράζοντας τα αρώματα μετά το πρώτο Σάββατο (Πάσχα) θα σήμαινε ότι τα αγόραζαν το εβδομαδιαίο Σάββατο και αυτό θα ερχόταν σε αντίθεση με το νόμο του Σαββάτου.
Συνεπώς, η μόνη θεωρεία που δεν αντιτίθεται με την Βιβλική εξιστόρηση των γυναικών με τα αρώματα και επίσης έρχεται σε κυριολεκτική συμφωνία με το κατά Ματθαίον 12:40, είναι η θεωρία της σταύρωσης του Χριστού την Τετάρτη. Το Σάββατο που ήταν η Άγια μέρα του Εβραϊκού Πάσχα, συνέπιπτε με την Πέμπτη, οι γυναίκες αγόρασαν τα αρώματα την επομένη, δηλαδή Παρασκευή, και επέστρεψαν και προετοίμασαν τα αρώματα την ίδια μέρα, αναπαύθηκαν το εβδομαδιαίο Σάββατο (Sabbath), και έπειτα έφεραν τα αρώματα στον τάφο πρωί της Κυριακής. Θάφτηκε κοντά στη δύση του ηλίου της Τετάρτης, όπου και ξεκινούσε η Πέμπτη στο Εβραϊκό ημερολόγιο. Με τη χρήση ενός Εβραϊκού ημερολογίου, έχουμε Πέμπτη βράδυ (νύχτα πρώτη), Πέμπτη ημέρα (μέρα πρώτη), Παρασκευή βράδυ (νύχτα δεύτερη), Παρασκευή ημέρα (μέρα δεύτερη), Σάββατο βράδυ(νύχτα Τρίτη), Σάββατο ημέρα (μέρα Τρίτη). Δεν γνωρίζουμε ακριβώς πότε αναστήθηκε, αλλά ξέρουμε με σιγουριά ότι αναστήθηκε πριν το ξημέρωμα της Κυριακής (κατά Ιωάννη 20:1, Η Μαρία η Μαγδαληνή ήρθε στο μνήμα πρωί, «ενώ ήταν ακόμα σκοτάδι» και είδε ότι η πέτρα είχε κυλήσει. Βρήκε τον Πέτρο και τον Ιωάννη και τους είπε «Πήραν Τον Κύριο από το μνήμα και δεν ξέρουμε που Τον έβαλαν». )Θα μπορούσε λοιπόν να είχε αναστηθεί πολύ νωρίς, αμέσως μετά από την δύση του Σαββάτου, όπου και αρχίζει η πρώτη μέρα της Εβραϊκής εβδομάδος.
Ένα πιθανό πρόβλημα με την θεωρία της Τετάρτης, είναι ότι η μέρα, που οι μαθητές περπάτησαν στον δρόμο προς τους Εμμαούς μαζί με Τον Ιησού, είναι η «ίδια μέρα» που ο Ιησούς αναστήθηκε (κατά Λουκάν 24:13). Οι μαθητές τότε, μη έχοντας αναγνωρίσει τον αναστημένο Ιησού, του μιλούσαν για την ανάσταση του Ιησού (κατά Λουκάν 24:20), και του είπαν ότι « σήμερα είναι η Τρίτη μέρα από τότε που έγιναν αυτά τα γεγονότα. Όμως από Τετάρτη μέχρι Κυριακή είναι τέσσερις μέρες. Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι μετρούσαν από την Τετάρτη το βράδυ που έγινε η ταφή του Χριστού, οπότε αρχίζει η Πέμπτη για τους Εβραίους, και από την Πέμπτη μέχρι το Σάββατο θα μπορούσαν να μετρηθούν ως τρεις μέρες.
Σε τελική ανάλυση, το σημαντικό δεν είναι να γνωρίζουμε ποια μέρα της εβδομάδας σταυρώθηκε ο Χριστός. Εάν ήταν πολύ σημαντικό, τότε ο Λόγος του Θεού θα μας πληροφορούσε σαφώς για την ημέρα. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι Αυτός όντως πέθανε, και ότι σωματικά αναστήθηκα από τους νεκρούς. Εξίσου σημαντικό είναι ο λόγος για τον οποίο πέθανε- για να πάρει Αυτός την τιμωρία που αναλογούσε σε κάθε αμαρτωλό. Στο κατά Ιωάννη 3:16 και 3:36 διακηρύττει ότι πιστεύοντας και εμπιστευόμενος Αυτόν, μπορείς να αποκτήσεις την αιώνια ζωή!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου