Το βιβλίο, και το εν λόγω απόσπασμα, αποτελούν Ορθόδοξη Μαρτυρία, ενός φωτισμένου ανθρώπου.
Θα κάνω ωστόσο κάποιες επισημάνσεις για ιστορικές ανακρίβειες, που ΔΕΝ βοηθούν στην σωστή ερμηνεία των γεγονότων που περιγράφονται.
>Μετά την πτώση της Κωνσταντινούπολης (1453), οι ανθρωπιστές του >Βυζαντίου, που αντιπροσώπευαν την αντίθεση προς το παλαμικό ρεύμα, >μετανάστευσαν κατά το μεγαλύτερο μέρος τους στη Δύση, όπου πήραν >ενεργό μέρος στην Αναγέννηση. Κάτω από την τουρκική κυριαρχία, οι >ορθόδοξοι χριστιανοί συσπειρώθηκαν γύρω από την Εκκλησία τους, που >είχε αρχίσει να αναζωογονείται κατά τους τελευταίους αιώνες της >αυτοκρατορίας με την ανανέωση του ησυχασμού.

Είναι αυτό που λέμε "ευθύγραμμη" ερμηνεία της Ιστορίας.
1)
Το ρεύμα Ρωμαίων προς την φραγκική Δύση είχε ήδη ξεκινήσει από τον 13ο αιώνα, με πολλούς Ρωμαίους εμπόρους να "κατακτούν" τα λιμάνια των Ενετών και εν μέρη (;) να εκφραγκίζονται. Η αποκορύφωσή της αιμορραγίας ωστόσο έλαβε χώρα με την γνωριμία του Γεωργίου Γεμιστού/Πλήθωνος με τον Cosimo de Medici (Κοσμά Α' των Μεδίκων). Από εκεί και πέρα ο Οίκος των Μεδίκων δέχθηκε στις αγκάλες του τους νεο-πλατωνιστές μαθητές του Πλήθωνα, και αυτό συνέβη το 1438, στην γνωστή Σύνοδο Φερράρας/Φλωρεντίας.
2)
>Αυτή την εποχή, η Δύση γνώριζε μία κατάσταση τελείως διαφορετική. Η >ελευθερία, που απολάμβαναν τα ευρωπαϊκά έθνη, ευνοούσε μια πλατιά >ανάπτυξη του πολιτισμού κάτω από όλες τις μορφές.
Εδώ ας βάλουμε πολλά ερωτηματικά, διότι πλην τον Οίκο των Μεδίκων, και τον στενό κύκλο των διανοουμένων που συναθροίζονταν υπό την σκέπη του, επικρατούσε σχεδόν παντού ευσεβισμός, θρησκοληψία και φόβος. Αρκεί να διαβάσουμε την επιστολή του Βησσαρίωνα προς τον παιδαγωγό των τέκνων του Θωμά Παλαιολόγου, για να πάρουμε μια γεύση του κλίματος της εποχής εκείνης στην φραγκική Δύση.
3)
>Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο ακριβώς απλώνεται, τόσο στην Ελλάδα όσο και >στη Ρωσία και τη Ρουμανία, η μεγάλη πνευματική ανανέωση της >Ορθοδοξίας.
Μα την αλήθεια δεν καταλαβαίνω τί αναχρονισμός είναι αυτός: Ελλάδα και Ρουμανία; Πώς προσδιορίζονται αυτοί οι όροι, εκείνη την εποχή; Ρουμ-ανία αποκαλούμε σήμερα την Romania των λατίνων παραδουνάβιων Ορθοδόξων και των Ορθοδόξων των ανατολικών πλαγιών των Καρπαθίων...και Ελλάδα μάλλον εννοούμε την υποδουλωμένη Ρωμανία.
~~~
Ξέρω, για κάποιους ίσως να γίνομαι πληκτικός: όμως για αυτούς που τους αρέσει να εμαβαθύνουνε ωστόσο στην μελέτη, είμαι βέβαιος ότι αυτά που γράφω είναι αυτονόητα. Αν προχωρήσει κανείς την ερμηνεία έχοντας αυτές τις "αρχικές συνθήκες" που παρουσιάζει το κείμενο, θα καταλήξει γρήγορα σε αντιφάσεις.